onsdag 15 juni 2016

10 gradarn

På söndag morgon till måndag eftermiddag var det 10 gradarn som gällde. Jag åkte ut med turbåten Oberon, egentligen inte för att fiska utan för att hjälpa till under resan med olika saker, men blev såklart några släpp ner i djupet ändå.
Vi lämnade hamnen i Lysekil kl 06:00 för att börja agnfisket på några bergstoppar. Makrillarna var inte riktigt på plats men vi fick efter ett tag ihop makrill så de skulle räcka under resan.

Vidare mot 10 gradarn.
Väl på plats så började gubbarna fiska och det var blåkäft som var målet.
Jag greppade efter några timmar mitt spö för att se om det fanns någon storsej som var hungrig.
Efter tre minuters fiske så..... PANG! Där satt den, inget tvivel om att de var en storsej. I början av fighten kunde jag inte stoppa den, utan den bara simma och det sprutade ut lina från rullen.   
Efter en stund blev fisken trött och började ge med sej, och till slut kom det upp, inte bara en sej utan två. Den största på 7kg och den andra på ca 4kg, bra start på sejfisket. Drog någon till men ingen över 7kg.
7kg superstark gråsej.

Jag blev sugen på lite mete och sänkte ner ett tackel som jag knutit dagen innan, tacklet var agnat med makrill bitar och efter bara 15 minuter kommer första nappet.
Väntade lite och krokade sedan fisken. Jag kände rätt snabbt att det inte var någon stor fisk men dock en fisk.
En stunds vevande och resas första nya art för mej var landad, inget att skryta om men en blåkäxa på 360g
  
Art nr 75 för mej i svenska vatten.
Fisket fortsatte och blåkäxorna dominerade bland fångsterna, men helt plötsligt kom det en rödaktig fisk upp mot ytan, killen bredvid mej som drillade fisken konstaterade med ett skrik.
 DET ÄR EN BLÅKÄFT.  
Då fisken skulle landas lossnade dock kroken ur munnen och fisken simmade glatt ner medans killen nästan bröt ihop.
Vi fortsatte fiska och jag fick ett hugg som jag inte tycke påminde om de tidigare som blåkäxorna gjort, detta var mycket mer aggressivt så jag väntar några sekunder och gör sedan ett mothugg, fast fisk och lite mer tyngd än tidigare fiskar.
Efter en stunds vevande så skymtar jag något nere i vattnet och det är en rödaktig fisk.
Jag lyfter tyst upp den framme i fören där jag står och när fisken är i mina händer så kommer det ett glädjeskrik. DET ÄR EN BLÅKÄFT!!!

Ytterligare en ny art för mej i svenska vatten.
Art 76!
Galet snygga och fräcka fiskar.
925 gram och 38,5 cm.
 
2 nya arter fick firas med choklad ;P

Denna fisk va inte bara den första svenskfångade blåkäften på Oberon utan också den fisk som konstaterade att den plats där killen bredvid mej tappat en innan höll fler än bara en slumpfisk.
Det fångades totalt 7 st blåkäftar under hela turen och alla inom ett rätt begränsat område.

Fisket fortsatte och det ända jag fick efter denna fina fångst var en hög blåkäxor och ytterligare en gråsej. 
Under söndagskvällen landade jag min första blåkäxa över regg.

Ytterligare en ny reggart.
Nr 6 (som jag reggar)
54 cm och 675 gram,

Jag tar efter detta beslutet att gå och lägga mej för natten och vaknar sedan kl 06:30.
Jag trycker i mej en smörgås och går sedan ut för lite fiske. De som hade bokat båten ville fortsätta med fisket efter blåkäft då alla inte hade fått arten än.
3 av de 7 blåkäftar som landades kom upp under förmiddagen innan vi skulle åka hemöver.
Det var endast en person som inte lyckades med blåkäften och det var storfiskreggaren Curt Folkstedt men i sista sekund så fick han ävdå en ny reggart för honom vilket var en vitrocka på 9,8kg.
Curts vitrocka.
Mäktiga fiskar!
Någon sorts ormstjärna, denna fastnade
av misstag på en killes krok.





  

3 kommentarer:

  1. Grym rapport. Riktigt häftiga fiskar!

    SvaraRadera
  2. Ormatjärnan skulle kunna vara av arten medusahuvud, men är ingen expert

    SvaraRadera
  3. Riktigt kul rapport! Det där fisket är man grymt sugen på!!

    SvaraRadera