torsdag 18 augusti 2016

Halvdag vid måseskär

Igår var jag ute vid Måseskär för en halvdag med lite roligt och varierat fiske.
Perfekt väder när vi lämnad hamnen.
Väl ute på plats började vi med att hiva upp ett gäng makrillar som vi skar upp i fiskstrimmlor som vi sedan skulle använd till agn.
Under makrillfisket kom det även upp något annat, en liten stygg art som man ska ha lite respekt för nämligen fjärsingen. 
Denna art brukar vi oftast skaka loss utanför båten om möjligt annars använder vi oss av en lång tång så vi lättare kan undvika att bli stucken av de giftiga taggarna vid avkrokning.
Fjärsing.
Fisket var bra och det blev totalt 11 olika arter i båten under turen var av jag fick 10 :P
Torsk, Långa, Glyskolja, Vitling, Gråsej, Makrill, Fjärsing, Knot, Berggylta, Pigghaj och Sandskädda
var arterna som kom upp i båten och den art jag bommade var tro det eller ej sandskäddan.
Den mest oväntade fångsten
under dagen var denna berggylta
på lite drygt kilot.

Rasmus långa från 10 gradarn var på
17,8 kg min från måseskär var på 17,8 cm.

En liten torsk som vägde strax
över kilot. 

Ett av många trippelhugg från turen!
Överst 2 st gråsejar och i botten ytterligare
en mini långa.

Knot, en vanlig art för området kring
Måseskär.

Något som inte har med denna turen att göra men som jag ändå vill ha med är att förra veckan höll min fiskeklubb i ett havsfiskeläger för ungdomar.
Vädret förra veckan var som många vet skit så mycket fiske tvingades att bedrivas från flytbryggor i Lysekils området.
Själv fiskade jag inte utan deltog som "ledare" och hjälpte till under fiskena.
Nu till själva saken, deltagarna fångade ovanligt mycket knot nere i södra hamnen i Lysekil dvs i yttre delarna av gullmarn, det fångades flera stycken på bara 3 timmars fiske. 
Killen som fick flest fick 3 st och en annan kille fick en riktigt fin som i rätt kondition hade kunnat vara regg.
Alltid kul med dessa fräcka fiskar.
Anders med en av sina tre knotar.
Berggylta fanns det också:P

Ytterligare en knot

Wilmer med den största av de
 knotarna som fångades.

Rasmus med en randig sjökock vilket var
en ny art för honom.

Knot igen ;P

Drillning av fisk.

Och sist men absolut inte minst en
dubblé på vitling. 
Ha de gött å skitfiske på er! //Simon Team LFM





1 kommentar: